تنظیم فشار در پکیج دیواری
29
مهر

تنظیم فشار در پکیج دیواری

فشار مناسب پکیج های دیواری بین ۱.۲ تا ۱.۵ بار می باشد.. ممکن است برخی مواقع میزان فشار تغییر کند

برای تنظیم فشار داخل پکیج دیواری در صورت زیاد بودن , شیر تخلیه پکیج را باز کنید و درصورت کم بودن فشار, شیر پرکن را باز کنید.

تنها رابط بین آب مصرفی و آب شوفاژ شیر پر کن است . توصیه می شود که شیر را به آرامی باز کنید تا هوا خارج گردد. و توجه داشته باشید که در هنگام انجام این کار دستگاه باید در حالت خاموش قرار گیرد.

در صورت معیوب بودن شیر پرکن، فشار آب مدار گرمایش بدون باز کردن شیر پرکن کم کم بالا می رود و از شیر اطمینان سه بار آب خارج می شود.

یکی از مهمترین عوامل در کارکرد بهینه پکیج دیواری بوتان، تنظیم فشار آن است اگر این فشار تنظیم نباشد قطعات داخلی پکیج به خوبی کار نمی کنند و پکیج دچار آسیب شده که گاهی مجبور به تعمیر آن یا حتی ممکن است مجبور به تعویض شوید از این رو تنظیم فشار آن را جدی بگیرید تا بتوانید از آن برای مدتهای طولانی استفاده کنید.

روش هواگیری پکیج و یا تنظیم فشار بار پکیج دیواری :

در صورت پایین آمدن درجه بار پکیج، زیر عدد ۱ معمولا پرشر سوئیچ آب فعالیت سیستم را تا زمانی که فشار بار روی ۵/۱بار نیاد مختل میکند .

پس اولین کاری که در صورت خاموش شدن و کار نکردن پکیج دیواری باید انجام دهید چک کردن فشار بار میباشد، فشار بار بوسیله یک گیج مشخص می‌شود و جایگاه استاندارد عقربه آن همیشه باید بین ۱تا ۵/۱ بار باشد.

برای دیدن شیر پرکن پکیج حتما باید خم شوید و زیر دستگاه را ملاحظه کنید در این صورت یک شیر با سر گرد پلاستیکی را خواهید دید که به رنگ آبی یا مشکی می‌باشد.

اگر پکیج دارای نشتی باشد نیاز است تا در ابتدا دلیل نشتی مشخص شده و پس از عیب یابی به تعمیر آن پرداخت. نشتی پکیج در پکیج های دو مبدله بیشتر رخ می دهد و در صورتی که نوع پکیج ها دچار افت فشار گردند احتمال نشتی در انها بسیار بیشتر از پکیج های تک مبدله می باشد.

اگر علت نشتی آب در پکیج سوراخ بودن مبدل می باشد نیاز است تا پکیج را خاموش کرده و تعمیرکار متخصص به تعمیر و گرفتگی سوراخ آن اقدام نماید.

اگر مشکل افت فشار پکیج دیواری به دلیل نشتی آب از لوله های کار گذاشته شده در زمین باشد برای تنظیم فشار پکیج نیاز است تا این لوله ها به دقت بررسی شده و اتصالات آن محکم گردد.

همانطور که میدانید در صورت کم شدن فشار بار پکیج برد الکترونیک عملکرد دستگاه را به طور کامل مختل می‌کند و دلیل این کار هم جلوگیری از آسیب دیدن قطعات پکیج به خاطر بی آب بودن پکیج میباشد .

برای درک این مسئله تصور کنید اگر موتور اتوموبیل را بدون داشتن روغن روشن کنید چه اتفاقی بر سر اجزای موتور خواهد افتاد

آب در پکیج هم همان عملکرد روغن در اتوموبیل را دارد یعنی خنک کردن قطعاتی که با حرارت مستقیم در ارتباط هستند .

اگر متوجه نشدید و فشار پکیج بالاتر رفت چه باید کرد؟

توجه : در صورتیکه عقربه بالاتر از ۱٫۵ رفت و از ۲ گذشت برای پایین آوردن آن از دو راه میشه استفاده کرد اول اینکه از یکی از رادیاتورها ترجیحا رادیاتور حوله خشک کن حمام آب تخلیه کنید ، به این صورت که شیر هواگیری رادیاتور را باز کرده و تا زمانی که درجه روی ۱٫۵ رسید سپس میبندیم

نکته : در فصل تابستان اگر شیرهای رفت و برگشت رادیاتور که در زیر دستگاه قرار دارد بسته باشد با تخلیه آب رادیاتور عقربه اصلا تکان نمیخورد پس قبل از هواگیری یکی از شیرهای رفت و برگشت رادیاتور را باز کنید .

 

خطرات بالا رفتن فشار پکیج

سیستم پکیج‌های دیواری به‌گونه‌ای طراحی شده است که فشار اضافی را خنثی کند، درواقع اگر فشار پکیج به عدد ۲ یا کمی بالاتر برسد، هیچ مشکلی پیش نمی‌آید اما خطرات اصلی زمانی رخ می‌دهد که فشار پکیج به بیش از ۳ بار افزایش یابد. اگر فشار پکیج شما بالا باشد معایب زیادی را همراه دارد و می‌تواند به دستگاه و ساختمان شما آسیب‌های جدی وارد کند.

خطرات ناشی از بالا بودن فشار یا بار پکیج را بررسی خواهیم کرد. برخی از این خطرات عبارت‌اند از:

نشتی آب از شیر اطمینان پکیج و درنتیجه نم‌زدگی و آسیب به بنا

بروز پوسیدگی و خوردگی در سیستم لوله‌کشی پکیج

هزینه‌تراشی و ایجاد خسارت‌های سنگین به قطعات مختلف پکیج در صورت تداوم بالا بودن فشار پکیج.

تنظیم فشار پکیج

مرحله اول

شیر ورودی آب سرد به پکیج را ببندید، در صورتی که نمی‌دانید کدام شیر مربوط به ورودی آب سرد است، می‌توانید زیر پکیج را مشاهده کنید و از سمت راست دومین شلنگ را دنبال کنید تا به شیر ورودی آب سرد برسید اما در همه‌ پکیج‌ها این‌گونه نیست و اگر مطمئن نیستید که شیر مورد نظر کدام است، ترجیحا فلکه ورودی آب را ببندید.

مرحله دوم

پس از بستن ورودی آب پکیج، یکی از شیرهای آب گرم را باز کنید؛ اگر مرحله اول را به درستی طی کرده باشید، آب قطع شده است و نباید از لوله آب بیاید. اکنون اگر آب قطع است، شیر آب را باز بگذارید و به مرحله بعد بروید.

مرحله سوم

شیر پرکن دستگاه را باز کنید تا فشار موجود در پکیج به سمت شیر آبی که باز گذاشته‌اید برود؛ به عنوان مثال اگر شیر آشپزخانه را باز گذاشته‌ باشید، فشار پکیج از شیر آب آشپزخانه خارج می‌شود.

نکات مهم: هنگام باز کردن شیر پرکن آن را تا انتها باز نکنید و تنها ۲ الی ۴ دور چرخاندن آن کافی است. همچنین هنگام انجام این کار به درجه فشار پکیج نگاه کنید و مرحله چهارم را انجام دهید.

ممکن است در این روش از مراحل پاسخ به چگونه فشار پکیج را کم کنیم، ندانید شیر پرکن چیست و در کدام قسمت پکیج قرار دارد. شیر پرکن پکیج یک شیر در پکیج است که با یک روکش پلاستیکی امکان باز و بسته کردن آن با دست خالی نیز وجود دارد؛ محل قرارگیری این شیر در زیر پکیج‌های بوتان و ایران رادیاتور طراحی شده است و با نگاه کردن به قسمت زیرین دستگاه می‌توانید آن را مشاهده کنید.

روش کاهش فشار آب پکیج

  • پکیج را کاملا خاموش کنید تا سرد شود.
  • آب ورودی پکیج را ببندید.
  • شیر پرکن را به صورت تدریجی باز کنید.
  • یکی از شیرهای آب گرم مصرفی موجود در ساختمان را باز کنید.
  • چند لحظه صبر کنید تا بار پکیج کاهش پیدا کند.
  • با رسیدن عدد فشار آب به ۱.۵ می‌توانید شیر پرکن و آب گرم مصرفی را ببندید.
  • شیر ورودی آب را باز کرده و پکیج را روشن کنید.
  • دوباره فشار آب را بررسی و تنظیم کنید.

سخن پایانی

  • برای اینکه راهکارهای لازم برای استفاده از تنظیم فشار در پکیج را یاد بگیرید می توانید در دوره های آموزشی ارائه شده توسط اساتید  با تجربه ما حضور داشته و راهنمای لازم را دریافت کنید. در صورت داشتن هرگونه سوال برای شرکت در دوره های ارائه شده ، با آموزشگاه کارآفرینان آرین  در تماس باشید.