پکیج دیواری و عملکرد آن
29
مهر

پکیج دیواری و عملکرد آن

پکیج شوفاژ دیواری: پکیج شوفاژ دیواری دستگاهی است که می‌توان آب سیستم گرمایشی ساختمان و همچنین آب مصرفی بهداشتی ساختمان را تامین نماید.

پکیج دیواری به عنوان جایگزین مناسب برای سیستم‌های موتورخانه گرمایشی ساختمان استفاده می‌شود.

با توجه به ویژگی‌های مثبت آن پکیج دیواری توانسته جایگاه خود را در بازار تاسیسات گرمایشی ساختمان ارتقا و تثبیت نماید. از مزایای پکیج دیواری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱-استقلال مصرف کننده: با توجه به ارزشمند بودن انرژی مانند گاز طبیعی افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی در چند سال اخیر در مجتمعهای آپارتمانی تحمیل هزینه‌های زیادی به واحدهای مسکونی شده است شریک بودن در هزینه با سایر همسایگان سبب ایجاد نارضایتی در جوامع گردیده است این نارضایتی با استقلال مصرف کننده‌ها از یکدیگر برطرف خواهد شد استقلال مصرف گاز استقلال مصرف انرژی گاز برق و آب توسط استفاده از پکیج دیواری قابل انجام خواهد بود.

۲-صرفه‌جویی انرژی: استقلال، نزدیک بودن دستگاه به سیستم گرمایشی (رادیاتورها)و مدل‌های جدید و به روز دستگاه‌های مجهز به کلید و سنسورها باعث شده است راندمان سیستم افزایش و نتیجه آن صرفه جویی در مصرف انرژی خواهد بود.

۳-کار کردن راحت با دستگاه: کار با دستگاه پکیج دیواری فرد متخصص و خاصی نمی‌خواهد و اعضای خانواده ساکن در آن محل می‌توانند برای تنظیم دستگاه اقدام نمایند.

۴-نصب آسان و خدمات پس از فروش قابل قبول: پکیج دیواری توسط شرکت های معتبری طراحی و ساخت یا واردات می‌شود که این امر موجب که این امر منجر به این شده است که شبکه خدمات رسانی و تامین قطعات قابل قبول و قابل دفاعی داشته باشندنصب پکیج دیواری آسان و راحت است و زمان زیادی نیاز ندارد.

۵-نصب در فضای کم: حجم اشغالی پکیج دیواری با توجه به ابعاد دستگاه بسیار کم است که می‌توان آن را داخل کابینت‌های آشپزخانه طراحی و نصب نمود.

۶-آب مصرفی گرم فوری: ساختار پکیج شوفاژ دیواری به گونه‌ای است که می‌توان در لحظه آب گرم فوری و مطلوب را داشت این دستگاه‌ها برای گرم کردن آب مصرفی نیاز به ندارند و این موضوع سبب شده است که به صورت فوری آب مصرفی را به اندازه دمای مطلوب داشته باشند .

۷-کلیدها و حسگرهای ایمنی: پکیج دیواری مجهز به قطعاتی است که در صورت بروز ایراد در دستگاه اجازه وقوع حادثه آتش سوزی و یا مسمومیت را نداشته باشد.

معایب پکیج دیواری

۱-استهلاک بالا: با توجه به ساختار و قطعات دستگاه پکیج دیواری نسبت به موتورخانه از عمر محدودتری برخوردار است.

۲-توان حرارتی محدود: پکیج دیواری در ظرفیت های حدودی تولید و عرضه می‌شود. که این امر موجب شده در زمان مواجهه با ساختمان‌های بزرگ مانند ساختمان های اداری تجاری و درمانی نتوان از پکیج دیواری استفاده نمود.

۳-حجم آب گرم مصرفی محدود: با توجه به ساختار پکیج دیواری حجم آب گرم محدودی را می‌تواند تأمین نماید اگر در مصارف خاصی میزان آب به میزان آب گرم بیشتری نیاز باشد مانند استفاده از چند سرویس بهداشتی و یا حمام همزمان نمی‌توان از پکیج دیواری استفاده نمود. به صورت کلی در اکثر مدل های رایج پکیج دیواری در بازار حداکثر یک شیر می‌توان آب مصرفی استفاده نمود.

۴-هوای لازم و محدودیت آن برای نصب: نصب پکیج باری در داخل واحدهای ساختمانی و مصرف هوای لازم جهت احتراق سبب حساس بودن و خطرناک بودن این امر است در صورت نصب پکیج دیواری در داخل ساختمان باید بتوان هوای لازم جهت مصرف دستگاه را به صورت استاندارد تامین نمود.

۵-مشکلی به نام دودکش: در زمانی که هر واحد آپارتمانی پکیج دیواری مستقلی را نصب کند هر دستگاه هم نیاز به دودکش استانداردی دارد که این موضوع باید طبق مبحث ۱۷ مقررات ملی ساختمان طراحی و اجرا شود.

 

پکیج در زبان انگلیسی به بسته‌ بندی گفته می‌شود،  این محصول به طور همزمان می‌تواند خانه شما را به وسیله رادیاتورها، گرم کرده و همچنین آب مصرفی‌تان را هم گرم  کند. شما می‌توانید در فصل‌های گرم سال نیز از این دستگاه برای گرم کردن آب استفاده نمایید،

امنیت این دستگاه بیشتر از وسایل گرمایشی دیگر می‌باشد، همچنین پکیج‌های دیواری در ابعاد بسیار کوچک ‌تری تولید می‌شوند و در نتیجه جای کمتری را اشغال می‌کنند.

توجه داشته باشید که خودسرانه بدون هیچ علمی، نباید دستگاه را تعمیر کنید. با توجه به این موضوع برای یادگیری حرفه‌ای لازم است نکات و اصولی را در مورد آموزش تعمیر پکیج دیواری بیاموزید که برای اینکار میتوانید از دوره های آموزش فنی حرفه ای آموزشگاه کارافرینان آرین  استفاده کنید. در این آموزش‌ها علائم خرابی و نحوه عیب یابی را به صورت کامل می‌آموزید، به این صورت می‌توانید پکیج‌های دیواری خود را تعمیر کنید.

پکیج‌های دیواری بر اساس سوخت مصرفی ، به دو نوع گازی و برقی تقسیم می‌شوند. به دلیل اندازه‌ای که طراحی شده‌اند، به راحتی در داخل کابینت قرار می‌گیرند و به این صورت در دکوراسیون شما تأثیر منفی ندارد. در این پکیج‌ها سیستم فن یا دودکش به کار می‌رود که به وسیله آن دود به سمت بیرون فرستاده می‌شود. این دودکش‌ها دو جداره بوده و طوری طراحی شده‌اند که یکی برای ورود اکسیژن و دیگری برای خروج دود مورد استفاده قرار گیرد.

استفاده از پکیج، دیگر خبری از حجم زیاد لوله ‌کشی ساختمانی نخواهد بود. ضمن اینکه در ساختمان‌های آپارتمانی، هر واحد می‌تواند به ‌صورت جداگانه، پکیج مستقل خود را برای تأمین آب گرم و هوای گرم داشته باشد.

پکیج زمینی

پکیج‌های زمینی مجهز به یک مخزن اضافی برای ذخیره آب گرم هستند. این نوع پکیج‌ها بیشتر مناسب بناهایی با متراژ بالای ۲۰۰ متر، خانه‌هایی که بیشتر از یک حمام دارند، و همینطور استفاده از کویل آب‌گرم هستند.

پکیج دیواری

معمولاً بهترین محل برای نصب پکیج‌های دیواری، دیوار آشپزخانه یا آبدارخانه‌های اداره‌ها است. توصیه می‌شود جهت رعایت موارد ایمنی، دودکش دوجداره برای پکیج‌های دیواری نصب شود. هدف از این کار، تأمین هوای موردنیاز پکیج از فضای بیرونی و به حداقل رساندن خطرات احتمالی است.

انواع پکیج بر اساس سوخت

پکیج‌ها بر اساس سوخت مصرفی به چهار نوع تقسیم می‌شوند:

پکیج گازسوز، که در دو نوع دیواری و زمینی بدون صدا موجود است.

پکیج گازوئیل‌سوز، از نوع زمینی، که امکان نصب در موتورخانه یا فضای بیرون از واحد مسکونی را دارد.

پکیج دوگانه ‌سوز ، از نوع زمینی، که امکان نصب در موتورخانه یا فضای بیرون از واحد مسکونی را دارد.

پکیج برقی، از نوع زمینی و دیواری بدون صدا.

 

پکیج‌های گازی به چند مدل تقسیم می‌شوند:

پکیج دیواری تک‌مبدل فن دار

پکیج دو مبدل فن دار

پکیج تک‌مبدل بدون فن

پکیج دو مبدل بدون فن

پکیج‌های تک مبدل، یک مبدل برای تأمین گرمایش و آب گرم مصرفی دارند. در این مدل، لوله عبور آب مصرفی درون لوله مبدل قرار گرفته است.

پکیج‌های دو مبدل برای تهیه آب گرم مصرفی و گرم کردن فضا از دو مبدل جداگانه استفاده می‌کنند. مبدل آب گرم در این پکیج‌ها از نوع مدل صفحه‌ای است.

از میان پکیج‌های موجود در بازار، مدل پکیج فن دار مطابق با استانداردهای جهانی است که در کنار گرمایش منزل، آب گرم مورد نیاز را نیز تأمین می‌کند

. در تعریف پکیج باید گفت که پکیچ دستگاهی است که قابلیت تامین منابع آبی سرد و گرم برای واحدهای موجود در یک ساختمان را دارد که به صورت زمینی و یا دیواری قابل استفاده و نصب است.

به عبارت دیگر پکیج دیواری و یا زمینی دستگاهی است که به جای موتور خانه مرکزی کار می کند. علاوه بر بازدهی انرژی بالاتر، دارای سوخت کمتری هم از موتورخانه بوده و همچنین موجب حذف لوله کشی های گسترده در ساختمان می ‌گردد و نیز سبب مستقل شدن هر یک از واحدها ار نظر گرمایش و تامین آب گرم می‌شود.

در گذشته برای گرمایش منازل با شوفاژ و رادیاتور از موتور خانه استفاده می‌کردند که موتور خانه علاوه بر هزینه بالا به مکان جداگانه ای از جمله یک اتاق یا انبار نیاز داشت و محیط زیادی را اشغال می‌کرد. هزینه بالای نگهداری، اشغال فضای زیاد و مزایای دیگر پکیج نسبت به موتورخانه ها پکیج ها را به جایگزین دائمی برای موتورخانه و آبگرمکن ها تبدیل کرد. تمامی سیستم های گرمایشی که از آب گرم برای گرمایش محیط استفاده می‌کنند مانند شوفاژ‌ها، فن کوئل‌ها، رادیاتور قرنیزی، گرما از کف از پکیج ها برای تامین آب مصرفی خود استفاده می‌کنند.

استفاده از پکیج دارای ویژگی هایی مانند صرفه جویی در مصرف هزینه ها، اشغال فضای کم، مخصوصا پکیج های دیواری، بازدهی بالا. مزیت های بی شمار پکیج دیواری سبب محبوب شدن آن ها در ارگان های اجرایی هم شده است. به گونه ای که این روزها کمتر استفاده از موتورخانه ها مشاهده می شود.

پکیج دیواری معمولا داخل آشپزخانه و یا آبدارخانه بر روی دیوار نصب می شود، که بهتر است به منظور ایمنی بیشتر از دودکش دو جداره استفاده شود. بدین گونه هوای مورد نیاز دستگاه از محیط بیرونی تامین می گردد و خطری ساکنین را تهدید نخواهد کرد

پکیج زمینی چیست؟

یک نوع دیگر از پکیج های گرمایشی نوع زمینی آن است که همانطور که از نامش پیداست دارای موقعیت نصب زمینی می باشد، که همزمان آب گرم بهداشتی برای مصرف کننده، و نیز وسایل گرمازا مانند رادیاتور و فن کوئل را فراهم می کند و بهترین جایگزین برای موتورخانه های قدیمی می باشد. از مزایای پکیج زمینی می توان به ظرفیت بیشتر آب مصرفی (به دلیل داشتن مخزن کوئل دار)، نداشتن نوسانات دمای آب، صدای بسیار کم پکیج گرمایشی و مناسب برای واحدهایی با متراژ بالاتر از ۳۰۰ متر می باشد.

این نوع پکیج از نظر احتراق شامل دو نوع مشعل دار و بدون مشعل می باشد که نوع مشعل دار برای متراژهای بالا و نوع بدون مشعل برای متراژهای پایین کارایی موثرتری دارند.

تفاوت پکیج زمینی و دیواری

اولین تفاوت پکیج زمینی و دیواری این است که در محل ها و ساختمان هایی که نیاز به تولید گرمای بیشتری دارند، استفاده از پکیج زمینی بهتر و مقرون به صرفه تر بوده و گرمای مناسب و مورد نیاز فضا را تولید خواهد کرد.

پکیج های زمینی دارای مخزن کویل دار یا مخزن ذخیره آب می باشند و این تفاوت پکیج دیواری و زمینی در هنگام قطع آب یا نوسانات فشار آب بسیار مهم جلوه خواهد کرد.

پکیج های زمینی برای ساختمان ها و خانه های چند طبقه مناسب تر هستند. در ویلاها و خانه ها با مساحت زیاد هم استفاده از پکیج زمینی مقرون به صرفه تر بوده و کاربردی تر است.

این دو دستگاه در محل نصب در ساختمان ها هم با هم متفاوت هستند. نوع زمینی این دستگاه را نمی توان در بالکن آپارتمان ها نصب کرد چون این نوع پکیج فن دار بوده و دستگاه های فن دار باید در فضاهای بسته نصب شوند و در معرض جریان باد قرار نگیرند. در مقابل پکیج های دیواری برای نصب در بالکن و تراس ممنوعیت خاصی ندارند.

ظرفیت حرارتی پکیج زمینی حداقل ۲۸ کیلووات و حداکثر ۱۵۰ کیلووات است. درنوع دیواری مبدل حرارتی داشته و مخزن آب گرم در آن ها تعبیه نشده است و ظرفیت حرارتی پایین تری هم دارند که بین ۱۸ تا ۳۲ کیلووات است. به همین دلیل است که نوع زمینی برای خانه ها و ساختمان های بزرگ که نیاز به گرمای بیشتری دارند، مناسب تر است چون ظرفیت حرارتی بالاتری داشته و می توانند گرمای بیشتری تولید کنند.

تفاوت پکیج زمینی و دیواری در ابعاد آن ها هم دیده می شود. نوع زمینی بزرگتر بوده و ابعاد بیشتری دارد. برای همین نمی توان آن را روی دیوار نصب کرد و باید داخل آشپزخانه نصب شود. در مقابل دستگاه دیواری کوچکتر است و به راحتی روی دیوار نصب می شود.

در ساختمان های بزرگ مانند بیمارستان ها و مراکز تجاری و جاهایی که ساکنین زیادی دارد و متعاقب آن میزان آب گرم بیشتری هم لازم است، استفاده از نوع زمینی هم مقرون به صرفه تر بوده و هم نیازهای این فضاها را بهتر تامین کرده و نوسانات دمایی به حداقل می رسد و به دستگاه هم فشار وارد نمی شود.

پکیج های زمینی مخزن کویل دار یا مخزن ذخیره آب دارند و این تفاوت پکیج زمینی و دیواری در هنگام قطع آب یا نوسانات فشار آب بسیار مهم جلوه خواهد کرد.

تفاوت پکیج زمینی و دیواری در میزان فضای مناسب برای نصب هم دیده می شود. به طوری که نوع دیواری به فضای کمتری برای نصب نیاز داشته، برای همین در واحد های مسکونی آپارتمانی استفاده از آن ها راحت تر است. نوع زمینی اما به فضای بیشتری برای نصب نیاز دارد و در مقابل می تواند آب گرم مورد نیاز چندین واحد و طبقه در ساختمان ها را تامین نماید.

سخن پایانی

پکیج شوفاژ امروزه تبدیل به متداول‌ترین سیستم گرمایش برای مکان‌های عمومی و منازل در سراسر دنیا شده است، همواره مردم به دنبال آسایش و راحتی هستند و دلیل محبوبیت استفاده از شوفاژ همین امر می‌باشد. اما قبل تهیه پکیج باید یسری نکات رو مد نظر داشت تا همه بهترین عملکرد را داشته و هم اینکه مناسب آن منطقه سکونت و فضای تحت پوشش باشد.

 

برای دانستن موارد مهم جهت انتخاب پکیج  و تعمیر میتوانید مقاله پکیج را مطالعه و یا با کارشناسان فنی، آموزشگاه کارآفرینان آرین  تماس حاصل فرمایید.